Fandom

Kraftens Arkiver

Star Destroyer

662pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Denne artikel omhandler betegnelsen 'Star Destroyer'. Du leder måske efter Imperial I-class Star Destroyer.

LinkFA-star.png

Denne artikel har være en udvalgt artikel!

Du kan selv nominere flere på på denne side eller se en oversigt over de artikler der har været på denne side .

"We won't last long against those Star Destroyers!" - ("Vi holder ikke længe mod de der Star Destroyers!")
Admiral Ackbar under slaget om Endor[src]
ISD arrow.jpg

En Imperial II-class Star Destroyer.

Star Destroyer var en betegnelse af specielt store Slagskibe brugt af Den Galaktiske Republik, [1] Imperiet, [2][3] og Den Nye Republik, [4] Imperiets Rester og Den Galaktiske Føderation af Frie Alliancer. [5]De er lavet i mange forskellige former, men alle havde det til fælles, at det var store, svært bevæbnede, trekantede skibe.

Karakteristik

Selvom de var giganter i forhold til frigatter og krydsere i Det Galaktiske Imperiums normale krigskibsskala,[2][3] var Star Destroyers knap så store i forhold til en Imperisk Stjerne Krydser.[6]

Under Klon Krigene blev Star Destroyers anset som nogle mellemvægts-krigsskibe.[1] Med den udbyggede forøgelse af krigskibs-størrelserne i Imperiet, blev Star Destroyers langsomt betegnet som et mindre fartøj i Den Imperiske Flåde.[7] Deres størrelse strak sig fra omkrin 900 meter[8] til flere kilimetere i længden,[9][10] men selv mindre og større fartøjer kunne betegnes som Star Destroyers.[11][12]

Mange Star Destroyers blev også brugt som transsportskibe, og i mange tilfælde transportere de et helt wing af starfighters.

Historie

Venatator.jpg

Venator-class Star Destroyers under Klon Krigene.

Interdictor-class cruiser, fjernt teknologisk lignende fra en normal Star Destroyer, blev brugt i den Gamle Republik og senere Sith Imperiet, 4 000 år før Slaget om Yavin Republikken opgav designet efter Malachor V hvor det faldt i Sith-hænder. Et eksempel på disse skibe var Leviathan.[13] Men designet på Ravager ville holde indtil længere.[14]

Star Destroyers der bar den karakteristiske dolk-formet som blev associaseret til denne skibstype, blev brugt af Republikkens Flåde i tiden omkring Klon Krigene. De to mest berømte designs, på den tid, var Victory I- og Venator-klasseerne, født ud af succes-skibet Acclamator-class assault ship.[15][1] Senere blev Star Destroyers som Imperial- og Tector-klasseern berømte for deres service for den Imperiske Flåde.[1] Andre dolk-formede skibe som Immobilizer 418 cruiser, blev beskrevet som lignende små versioner af Star Destroyer.[16]

RepublicVSRemnant.JPG

En Victory-class Star Destroyer i aktion.

Større skibe som Stjerne Krydsere, Star Battlecruisere, og Star Dreadnoughts blev i slang refereret til som "Super Star Destroyers" (nogen gange udelod man "Super"),[6] baseret på deres identiske dolk-form og navnets popularitet, "Super-class Star Destroyer", hvilket blot var en facade for konstruktionen af Executor-class Star Dreadnought.[17] Den Nye Republik adopterede dolk-formen i deres senere Star Destroyer designs. Men det skal dog noteres at ikke alle fartøjer kendt som Star Destroyers overholdt dolk-formens æstetik (skønhed).[4] Efter Klon Krigene blev Republikkens sejre afgjort af disse krigsskibe i højere grad end Jedi's betød for sejrene.

Fordi Star Destroyers var de voldsomste krigsskibe i mange flåder bestående af ned-skalerede krydsere og frigatter, blev de ofte brugt som eskortskibe for de lidt større som for eksempel Imperiets "Executor-class[18] eller slagskibe fundet i Republikkens Flåde.[1]

Venator-, Imperial-, Tector-,[1] Executor-,[6] Eclipse-, og Sovereign-klasserne blev produceret af Kuat Drive Yards,[19] for det meste ved Kuat, med også i utallige antal ved andre faciliteter rundt omkring i Galaksen. Victory- og Republic-klasserne blev produceret af Rendili StarDrive,[8][4] og Nebula-klassen blev produceret af Republic Engineering Corporation.[4]

NebulaSD.jpg

A Nebula-klasse Star Destroyer.

Under Klon Krigene blev et større destroyer og battleship design baseret på Acclamator-klassen, produceret af Rothana Heavy Engineering, det er dog ukendt om de nogen sinde er blevet kaldt "Star Destroyers".[20] Under de tidlige stadier af krigen, var Grizmallt en af flere planeter hvor de researchede for at overgå Rothana's tidlige success-historie, men om skibsklasserne blev færdige er ukendt.[21]

Selvom den Galaktiske Alliance fortsatte med at bruge og producere Star Destroyers, besluttede de senere at ændre navnet til kampfartøjer (eng: battle carriers) for at undgå at huske folk om Det Gamle Imperies regime.[22] Omkring tiden ved Sith-Imperiske Krig, benyttede det genopblussede Imperie flere nye Star Destroyer klasser.[23]

Star Destroyer og relaterede krigskibsklasser

I en groft skitseret orden blev de følgende design af Star Destroyers og Super Star Destroyers produceret.

ISD egvv.jpg

Imperial-class Star Destroyer skematik.

I tillæg producere Kuat Drive Yards mange designs med dolk-æstestikken før Klon Krigene udbrud, men mange af disse skibe manglede egenskaber til andet end forsvaring af en sector. Her er nogle eksempler:

Bag scenerne

SWW logo
Wookieepedia har en samling af billeder relateret til Star Destroyer.
  • På kommentarsporet på Revenge of the Sith DVD, betegner George Lucas General Grievous's skib, en Providence-class carrier/destroyer, som en "Star Destroyer." Dette kan måske betyde at betegnelsen "Star Destroyer" ikke kun er ment som en betegnelse for dolk-formede skibe, hvilket så også passer på den eksisterende Bakura-klasse. Men dette er nok bare en generalisering.
  • Interessant nok, bruges betegnelsen "Star Destroyer" for forskellige klasser af destroyere og som hovedbetegnelse for de fleste dolk-formede krigsskibe brugt af Imperiet, fra mindre frigatter som Demolisher til de gigantiske dreadnoughts som Executor og Eclipse. Dette har skabt nogen forvirring, da mange kilder ofte ikke specificerer hvilken slags krigsskibe der er at tale om, andet end at skrive Star Destroyer eller Imperial Star Destroyer. Da mange historier har historiskfokus på den mile-lange Imperial-class, er den brugt som standard reference medmindre andet er oplyst.
  • I underteksterne til filmene i den originale trilologi, er "Star Destroyer" for det meste stavet forkert som "stardestroyer."

Optrædener

Kilder

Noter og referencer

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 Revenge of the Sith: Incredible Cross-Sections, p. 4-5
  2. 2,0 2,1 Imperial Sourcebook, p. 61
  3. 3,0 3,1 Star Wars: Incredible Cross-Sections, p. 6-7
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 Cracken's Threat Dossier
  5. The Unifying Force
  6. 6,0 6,1 6,2 Star Wars: Complete Locations, p. 171
  7. Star Wars: Complete Locations, p. 143
  8. 8,0 8,1 Imperial Sourcebook, p. 60
  9. Attack of the Clones: Incredible Cross-Sections, p. 11
  10. Dark Forces: Soldier for the Empire, p. 12
  11. Star Wars: Droids
  12. Imperial Sourcebook, p. 63
  13. Star Wars: Knights of the Old Republic
  14. Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords
  15. The New Essential Chronology
  16. The Essential Guide to Vehicles and Vessels
  17. Starship Battles Preview 1
  18. Star Wars: Complete Locations, p. 142
  19. Dark Empire Sourcebook
  20. Roleplaying Game Revised Core Rulebook
  22. Betrayal
  23. Star Wars: Legacy

Also on Fandom

Random Wiki