Fandom

Kraftens Arkiver

Slaget om Taanab

662pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Forgående:

Slaget om Skorrupon

Næste:
Slaget om Taanab
Konflikt:

Pirat angreb på Taanab, Borgerkrigen

Tid:

1 ABY

Sted:

Taanab[1]

Resultat:

Taanab vinder[1]

Sider

Taanabs lokale forsvars styrker[1]

Norulac Pirater[1]

Kommandører
Styrker
  • Taanabs lokale forsvars flåde
  • Civilt fragtskib (Lando Calrissian)[1]
  • 19+ pirat skibe[1]
Tab
  • Ingen eller meget få[1]
  • Næsten alle Norulac pirat styrker[1]
  [Kilde]
"Someone must have told them about my little maneuver at the Battle of Taanab." - ("Nogen må have fortalt dem om mit lille manøvre på Taanab")
―Lando Calrissian[src]

Selvom Slaget om Taanab var et lille slag efter galaktisk målestok, havde det stor betydning for Lando Calrissians karriere. Hans sejr over Norulac Piraterne gav ham et heroisk omdømme, og gjorde ham til en mindre berømthed i galaksen.[2]

Baggrund[1]

Planeten Taanab i Inder området var en landbrugsplanet der var for ubetydelig til at Imperiets flåde gad beskytte dem mod pirat angreb. Fem måneder efter Slaget om Yavin ankom en flåde af Norulac pirat skibe arrived i udkanten af systemet.

Slaget[1]

Taanab's lille forsvars flåde rykkede ud for at fange dem ved Banthal Company's dokker, men med lille håb om at stoppe dem.

Lando Calrissian var tilfældigvis i en cantina i Taanab's rumhavn Pandath, og fulgte situtionen på holovideo. Pludselig, fortalte han de andre bar-gæster at han kunne besejre piraterne på egen hånd. En af de skeptiske gæster, Gathal Anager,[3] lavede et væddemål med Calrissian. Anager sagde at skødet til et Clendoran bryggeri ville blive Calrissian's hvis det lykkedes.

Calrissian's "lille manøvre"

Calrissian begyndte slaget ved at gemme sit skib i is-ringen om Taanab's måne, og ventede på piraterne. Da piraterne var tæt nok på, fik han standset dem ved at smide sit skibs last – en fuld last af Conner net – i midten af pirat flåden. Mens de fleste af piraternes skibe blev viklet ind og fanget i nettene, brugte Calrissian sin træk stråler til at ramme deres skibe med store stykker af is fra månens ring. Til sidst tilkaldte Calrissian Taanab flåden, og ledte dem til en hurtig sejr. Calrissian selv fik æren for nitten drab.

Efter slaget

Selvom Taanabs regering tilbød Calrissian en permanent stilling i deres militær, takkede han nej. Hans nye bryggeri lød som en mere indbringende forretning.[1] Men senere tog han imod den general stilling Oprørsalliancen tilbød ham før Slaget om Endor på grund af dette slag.[2]

Optrædender

Kilder

Referencer

  1. 1,00 1,01 1,02 1,03 1,04 1,05 1,06 1,07 1,08 1,09 1,10 1,11 The Essential Guide to Planets and Moons
  2. 2,0 2,1 Star Wars Episode VI: Return of the Jedi
  3. Galaxywide NewsNets i Star Wars Adventure Journal 5

Also on Fandom

Random Wiki