Fandom

Kraftens Arkiver

Slaget om Hoth

663pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

LinkFA-star.png

Denne artikel har være en udvalgt artikel!

Du kan selv nominere flere på på denne side eller se en oversigt over de artikler der har været på denne side .

Forgående:

Slaget om Zaloriis

Næste:

Jagten på Millennium Falcon

Slaget om Hoth
WALKER.JPG
Konflikt:

Den Galaktiske Borgerkrig

Tid:

3 ABY

Sted:

Echo Base, Hoth

Resultat:

Imperiet vinder, Echo Base ødelagt

Sider

Imperiet

Oprørsalliancen

Kommandører
Styrker
Tab
  • Moderate tab af Snowtroopers
  • Admiral Ozzel (Henrettet af Darth Vader)
  • Få AT-AT Walkers
  • Nogle AT-STs
  • Mindst 1 Imperial I Star Destroyer
  • Mange TIE Bombers
  • Nogle Probe Droids
  [Kilde]
"On that day, on that planet, our blood ran hot with dreams of victory, melting the ice that stood in our way." - ("Den dag, på den planet, smeltede vores varme blod, og drømme om sejr, al den is der stod ivejen.")
Stormtrooper[src]

Slaget om Hoth var et slag under Den Galaktiske Borgerkrig. Det foregik 3 år efter slaget om Yavin

Baggrund

Da oprørerne forlod deres base på Yavin IV, flyttede de deres hovedkvarter til Hoth. 3 år efter slaget om Yavin sendte Imperiet Spionsonder ud i galaksen, og fandt oprørenes base.

Imperiet planlagde et overraskelsesangreb, og sendte en angrebsstyrke afsted. Men Admirall Ozzel sendte flåden ud af Hyperrummet for tæt på planeten, og oprørerne nåede at aktivere energiskjoldet på deres base. På grund af det blev Admiral Ozzel henrettet af Darth Vader, og Admiral Piett overtog kommandoen af flåden.

Landing på Hoth.jpg

Imperiets tropper lander på Hoth.

Slaget

"We've got to hold them until all transports are away. Prepare for ground assault." - ("Vi er nødt til at holde dem tilbage indtil alle vores transporter er væk. Gør jer klar til angreb.")
―General Carlist Rieekan[src]

På grund af energiskjoldet var Imperiet nødt til at lande deres styrker et stykke væk fra basen. General Veers ledte en battallion af AT-AT Walkers i angrebet mod basen.

Rogue Squadron blev sendt ud i kampen for at holde imperiets styrker tilbage, indtil oprørerne kunne nå at evakuere basen. Men Laserkanonerne på deres Snowspeeders var ikke kraftige nok til at gøre skade på AT-AT walkerne. Luke Skywalker gav ordrer til at piloterne skulle bruge deres slæbekabler til at vælte walkerne, men inden han kunne nå at afprøve teknikken, blev hans snowspeeder skudt ned. Luke nåede at slippe væk, men hans skytte Dack Ralter blev dræbt.

Atathoth.jpg

Imperiets Walkere nærmer sig oprørsbasen

Mens Luke forsøgte at vende tilbage til basen kæmpede resten af Rogue Squadron videre. Det lykkedes for dem at vælte nogle af walkerne, men mange piloter mistede livet.

Inden længe var general Veers tropper tæt nok på Echo Base til at angribe skjoldgeneratoren. Walkerne tilintetgjorde generatoren, og Imperiet begyndte at lande deres tropper.

Oprørssoldater.jpg

Oprørsalliancens soldater på Hoth

Darth Vader ledte personligt de stormtroopere der overtog basen. Men på trods af de mange stormtroopere lykkedes det for Han Solo, Chewbacca, C-3PO og Prinsesse Leia at flygte i Millenium Falcon

Rogue Squadron og Luke Skywalker forlod planeten i deres X-wings, og beskyttede de sidste transportskibe der forlod planeten.

Slutningen

Omkring 30 af oprørernes transportere slap væk fra planeten. Men på trods af at de blev dækket af både X-wings, og ION-kanonen nede på planeten, lykkedes det for imperiet, at ødelægge 17 af transporterne. Selvom de fleste af oprørernes officerer slap væk fra planeten var det et stort tab for oprørsalliancen.

Se også

Also on Fandom

Random Wiki