Fandom

Kraftens Arkiver

Saba Sebatyne

662pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Njo sabasebatyne.jpg
Saba Sebatyne
Biografisk information
Hjemplanet

Barab I

Fysisk beskrivelse
Race

Barabel

Køn

Hun

Hårfarve

Ingen

Øjenfarve

Rød

Kronologisk og politisk information
Era(er)

New Jedi Order era, Legacy era

Tilknytning

Nye Jedi Orden, Nye Republik, Galaktiske Føderation af Frie Alliancer

Kendte mestere

Eelysa

Kendte lærlinge
"The Jedi are few and the Yuuzhan Vong many, yet look at the forcez they direct against us: voxyn, blockades, whole hunting fleetz. We are doing something they fear, and the Force tellz this one she must continue." - ("Jedierne er så få og Yuuzhan Vongerne er så mange, men se på de styrker de alligevel sender efter os: voxyn, blokader, hele flåder. Vi gør noget de frygter, og Kraften fortæller mig at vi må fortsætte.")
―Saba Sebatyne til Luke Skywalker[src]

Saba Sebatyne var en Barabel Jedi Mester i den Nye Jedi Orden.

Biografi

Yuuzhan Vong Krigen

Saba Sebatyne blev fundet af Jedi Ridderen Eelysa. På trods af Luke Skywalker's modstand mod oplæring af aggressive racer som Barabeller påtog Eelysa sig Saba oplæring indtil hun blev jaget væk fra Barab I af Diversity Alliance. De to trænede også en række andre Kraft-følsomme, inklusiv Saba's søn, Tesar Sebatyne, og hans hatchmates Bela og Krasov Hara, der, selvom en af dem delte far med Tesar, ikke var hendes børn. De fleste af lærlingene var Barabel Jedi Riddere, inklusiv Drif Lij; men hun trænede også Brubb Jedien, Wonetun. Saba samlede hendes lærlinge i Wild Knights eskadrillen.

Da hun senere blev en del af den Nye Jedi Orden fik Saba en plads i den Galaktiske Alliances Højesteråd. Hun kæmpede i mange slag med Wild Knights, og tog forskeren Danni Quee med sig.

Da hun rejste til Barab I for at besøge en af hendes hatchmates, var hendes skib omdannet til en lavadækket ørken, og der var stadig Yuuzhan Vonger ved planeten. Saba angreb skibet, men da skibet eksplodere drev dets indhold ud i rummet. Saba fandt ud af at det hun først troede var skrot i virkeligheden var Barabeller, og efter dette bar hun en stor skyldfølelse. Hun indså senere at Barabeller hellere ville dø end at være slavet for Yuuzhan Vongerne. Efter krigen mod Yuuzhan Vongerne blev hun en Jedi Mester og sad i Jedi Rådet der blev formet af Luke Skywalker.

Tekli & Saba Sebatyne.jpg

Saba med en anden Jedi, Tekli.

Dark Nest Krisen

Under Dark Nest Krisen kæmpede Saba mod den Mørke Jedi Welk i en voldsom lyssværds duel. Selvom hun besejrede Welk blev hun næsten dræbt af et giftangreb af Gorog snigmordere under Welk. Da Leia Organa Solo bad Saba om at oplære hende som Jedi troede Saba først at det var en joke, men sagde til sidst ja. Saba var vidne til kampen mellem Leia og Alema Rar. Selvom hun vartil stede blandede hun sig ikke, men stolede på sin lærlings evner. Leia's evner i Killik-Chiss konflikten fik Saba til at forfremme Leia til Jedi Ridder.

Konfederation-Galaktisk Alliance Krigen

I 40 ABY hjalp Saba Luke i hans jagt på Lumiya efter Mester Tresina Lobi's død på Coruscant.

Da krigen fortsatte udtrykte Saba sin bekymring om den Galaktiske Alliances mord på den Corellianske premier minister af Fem Verdener og Konfederationens leder Dur Gejjen.

Optrædener

Kilder

Eksterne links

Also on Fandom

Random Wiki