Fandom

Kraftens Arkiver

Qui-Gon Jinn

663pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

navigation , søg

Qui-Gon Jinn

Star Wars karakter

Liam Neeson som Qui-Gon Jinn i Star Wars Episode I: The Phantom Menace .

Portrætteret af

Liam Neeson (Episode I: The Phantom Menace, The Clone Wars TV-serie) Fred Tatasciore (Clone Wars mikro-serien) James Warwick (Videospil)

Fiktiv profil

Arter

Menneskelig

Køn

Mand

Position

Jedi Master

Homeworld

Ukendt

Tilhørsforhold

Jedi Order Galaktiske Republik

Stjerne Wars portal

Qui-Gon Jinn er en fiktiv karakter i Star Wars universet , portrætteret af Liam Neeson . Han er en af de primære karakterer i Star Wars Episode I: The Phantom Menace . Han optræder også i den Star Wars universet udvidede sig af tegneserier, videospil og romaner. I Star Wars fiction, er Qui-Gon bedst kendt som mentor for Jedi Knight Obi-Wan Kenobi , såvel som den, der opdager Anakin Skywalker , der senere bliver til Darth Vader .

Indhold

[hide]  1 Afbildning 1,1 The Phantom Menace 

1,2 Attack of the Clones 1,3 Revenge of the Sith 1,4 Expanded Universe 1.4.1 Jedi Apprentice 1.4.2 Andre romaner 1.4.3 Clone Wars (2003) 1.4.4 The Clone Wars (2008) 1.4.5 i tegneserier 1.4.6 I videospil

2 Bag kulisserne 3 Referencer 4 Eksterne links

[ edit ] skildring

Qui-Gon er indført i The Phantom Menace som en klog og kraftfuld Jedi Master og læreren af 25-årige Obi-Wan Kenobi . I modsætning til andre, mere konservativ Jedi, værdier han leve i nuet som den bedste måde at omfavne Kraften . Mens andre Jedi respekt ham højt, er de ofte forundret over hans uortodokse overbevisninger, og i sidste ende nægte ham en plads i Jedi Rådet trods blandt de mest magtfulde of the Jedi. [1] Obi-Wan bemærkninger som Qui-Gon har været i konflikt med Rådet flere gange i fortiden.

Attack of the Clones afslører, at han er uddannet i de måder af Jedi af Grev Dooku . [2] I Revenge of the Sith , Master Yoda åbenbarer Obi-Wan at Qui-Gon ånd har lært hemmeligheden ved at blive ét med Kraften , hvor han underviser både Yoda og Obi-Wan. [3] I The Empire Strikes Back og Return of the Jedi , er både Obi-Wan og Yoda, samt en forløst Anakin, vist sig at have fuldt mestrer denne evne efter deres dødsfald.

[ edit ] The Phantom Menace

I The Phantom Menace, er Qui-Gon og Obi-Wan sendt til planeten Naboo for at løse en politisk krise. Den korrupte Trade Federation , i protest mod de seneste beskatning love, havde blokeret planeten med en flåde af krigsskibe. Qui-Gon og Obi-Wan sendes som ambassadører for kansler Finis Valorum at nå frem til en fredelig løsning.

Kort efter deres ankomst, forbundets Neimoidian vicekonge Nute Gunray har deres rumskib ødelagt og forsøg på at gas dem på ordrer fra Sith Lord Darth Sidious , der bruger Føderation som brikker i en større plan om at overtage Galaktiske Republik . De to Jedi overleve gas og let besejre kampdroider tildelt styrke kammeret indgangen. Qui-Gon forsøger at skære igennem broens blast døre med sin lyssværd , men ankomsten af Federation droidekas tvinger ham og hans lærling til at flygte, og de ​​stuve væk på troppe transporterer invaderende Naboo.

På Naboo, sparer Qui-Gon livet for en Gungan navngivet Jar Jar Binks , tjener hans evige gæld i processen. Jar Jar indvilliger i at tage de to Jedi til Gungan undersøiske by OTOH Gunga , hvor dens lineal Boss Nass giver dem transport til Naboo hovedstad Theed og tillader Jar Jar at gå med de offworlders som en vejledning. Når du er i Theed, Qui-Gon og Obi-Wan redning Naboo regent, Dronning Padmé Amidala , og flygte på den kongelige rumskib. Da de dash gennem forbundets blokade imidlertid skibet ramt af laser ild og hyperdrive er slemt beskadigede. Partiet er tvunget til at lande på den øde planet Tatooine for at foretage reparationer.

På Tatooine, Qui-Gon søger efter dele i afviklingen af Mos Espa , hvor han møder en ni-årig slave ved navn Anakin Skywalker. The Jedi Master kommer til at tro, at drengen, der er usædvanlig stærk i kraft, kan være den "valgt en" af Jedi legende bestemt til at bringe balance i Kraften. Qui-Gon hjælper befri Anakin fra slaveri, når han indsatser med drengens Toydarian ejer, Watto , om hans sejr i Boonta Eve Classic podrace . Men de Sithfyrste Darth Maul opfanger dem, når de nærmer Dronningens repareret stjerneskib. Qui-Gon ordrer Anakin at få ombord mens han engagerer Maul i et lyssværd duel. Ved hjælp af Kraften, Qui-Gon formår at springe over på skibets forlængede landing rampe, som det tager ud, forlader Sith Lord bag.

På Coruscant , Qui-Gon og Obi-Wan tilbage til Jedi Temple og møde for Rådet til at give en opdatering om status på deres mission. Der Qui-Gon udtrykker sin tro på, at Anakin er "Chosen One", og Rådet modvilligt accepterer at teste drengen for Jedi potentiale. De finder, at drengen er faktisk meget stærk med Kraften, som har den største midi-chlorian tæller nogensinde er registreret, men siger, at han er for gammel til at begynde træningen. Yoda sanser, at drengens fremtid er "formørkede" af frygt han udstiller. Qui-Gon protesterer Rådets beslutning og erklærede, at han ville tage Anakin som hans Padawan i lyset af det faktum, at Obi-Wan er klar til at møde de prøvelser. Argumentet er sat på hold som Qui-Gon og Obi-Wan og derefter bestilles af Rådet til at vende tilbage med dronning Amidala til Naboo og befri planeten fra Trade Federation kontrol. På vejen protester Obi-Wan Qui-Gon beslutning om at presse på for drengens uddannelse. Qui-Gon fortæller Anakin, at mens han ikke får lov til at træne ham, han ønsker Anakin at bo tæt på ham og være opmærksom.

Under Slaget om Naboo , endnu en gang de to Jedi støder og bekæmpe Darth Maul i en anden lyssværd duel inde i Theed Palaces strømgenerator kompleks. Efter Obi-Wan kortvarigt er isoleret fra duel via en række uigennemskuelige laser vægge, Maul dødeligt sår Qui-Gon, men Obi-Wan, til gengæld skærer Sith Lord i to med Qui-Gon eget lyssværd og efterlod ham til døde (Maul kommer tilbage i den animerede serie for at få hævn over Obi-Wan). Med sine døende ord, Qui-Gon anmodninger Obi-Wan at træne Anakin, som hans lærling er enig efter at være blevet forfremmet til rang af Jedi Knight for hans sejr over en Sith Lord. Efter dette, er Jedi Master krop kremeret i en traditionel Jedi begravelse. [4]

[ edit ] Attack of the Clones

I Episode II, hvor Yoda sanser Anakins slagtning af Tuskens efter sin mors død, er Qui-Gon stemme hørt råbe "Anakin! Anakin!" umiddelbart før Anakins "Noooo!" ekkoer gennem Kraften. Ifølge novelization, er det første gang, at Yoda støder ånden i en Jedi, der har bestået i Force.

[ edit ] Revenge of the Sith

I Episode III er Qui-Gon nævnt af Yoda , at han fandt udødelighed , og var vendt tilbage fra Underverdenen af Kraften. Han kommer frem igen (off-screen) til at undervise i denne til Yoda, som så instruerer Obi-Wan for at lære om det fra Qui-Gon i sit eksil på Tatooine.

[ edit ] Expanded Universe

[ edit ] Jedi Apprentice

Qui-Gon liv før Episode I hovedsageligt beskrevet i Jedi Apprentice bogserie. I The Rising Force , 12 år før The Phantom Menace sat, Yoda opfordrer Qui-Gon at tage en ny Padawan-elev, efter fiaskoen med hans tidligere lærling, Xanatos, der vendte sig til den mørke side af Kraften år før. Qui-Gon bemærket en lille lyssværd turnering blandt en gruppe af templets ældre elever, som omfatter 12-årige Obi-Wan Kenobi. Han tager meddelelse om Obi-Wan kompetencer, men også af drengens ukontrolleret vrede, og nægter at træne ham. Kort tid efter turneringen, Jedi Master blade til en mission til planeten Bandomeer. På transportområdet skibet, Qui-Gon genforenet med Obi-Wan, der også bliver sendt til Bandomeer at begynde livet som en landarbejder. Under rejsen, hjælpe Qui-Gon og Obi-Wan forsvare en gruppe af Arcona fra den kriminelle organisation Offworld Corporation. Efter at sætte en stopper for den spændte situation, ankommer de to på Bandomeer, hvor Qui-Gon modtager et brev underskrevet af hans tidligere lærling, Xanatos. [5] I The Dark Rival , er det afsløret, at hele prøvelser er arrangeret af Xanatos , nu leder af Offworld. Qui-Gon sender Obi-Wan ud til hans Agri-Corps pligter, mens han planlægger at mødes med Xanatos at finde en aftale mellem Offworld og Bandomeer. Men Xanatos planer om at sabotere deres møde og dræbe Qui-Gon. Jedi Master dueller med hans tidligere lærling, og han og Obi-Wan ende Offworld virksomhed på Bandomeer. Xanatos undslipper, dog. Under mødet med Xanatos, opdager Qui-Gon Obi-Wan sande potentiale og accepterer drengen som hans nye Padawan. Som en gave til Obi-Wan '13. fødselsdag, giver Qui-Gon hans lærling en speciel sten fandt han fra floden af lys på hans hjemplanet. [6] I The Captive Temple , Xanatos angriber Jedi Temple og næsten myrder Yoda, men Qui -Gon og Obi-Wan forpurre hans planer, og i The Day of Reckoning , begår, når de chase Xanatos tilbage til hans hjemplanet Telos, den faldne Jedi nægter at overgive sig og selvmord . Qui-Gon er således i stand til at bringe lukning til en smertefuld kapitel af sit liv. [7] [8]

[ edit ] Andre romaner

I Legacy of the Jedi , indstilles under både Qui-Gon er Padawan og Master år, Qui-Gon og hans mester Grev Dooku sendes til ledsage senator Blix Annon på en diplomatisk opgave. Men rummet pirater infiltrere deres skib, og deres leder viser sig at være en slyngelstat Jedi opkaldt Lorian Nod, som var en nær ven af Dooku er. De to kamp og Dooku lader sin vrede få det bedste ud af ham, men Qui-Gon forhindrer sin herre fra at overtræde Jedi Code ved at begå koldblodigt mord . År efter deres første møde, Qui-Gon sammen med Obi-Wan, støder igen Nod, og igen den faldne Jedi er fængslet for sine forbrydelser. [9]

I Secrets of the Jedi , der syv år før The Phantom Menace, er Qui-Gon og Obi-Wan parret med Jedi Master Adi Gallia og hendes Padawan Siri Tachi. Missionen, hvilket resulterer i Qui-Gon og Adi er adskilt fra Obi-Wan og Siri, fører til opdagelsen af ​​romantiske følelser mellem de to Jedi Padawans. Qui-Gon registrerer disse følelser og advarer Obi-Wan i hans eget eksempel med Tahl, en kvindelig Jedi, hvis mord næsten skubbede ham ud over kanten til den mørke side. [10]

I Cloak of Deception , indstille et år før The Phantom Menace, både Jedi kampen mod en terrorist organisation kaldet den Nebula Front, som i smug efter ordrer fra Darth Sidious. På Trade Federation konference om Eriadu , held Qui-Gon og Obi-Wan forsvare kansler Finis Valorum , men forhindrer ikke død resten af Trade Federation direktoratet, så de Neimoidians at overtage kontrollen med Federation. [11]

[ edit ] Clone Wars (2003)

I den kanoniske animerede microseries Star Wars: Clone Wars , Qui-Gon ansigt er kortvarigt ses under Anakin duel med den Mørke Jedi Asajj Ventress på Yavin IV . Senere Qui-Gon, fremsat af Fred Tatasciore , gør en fuld cameo i en drøm sekvens, hvor han fortæller en circa Episode I Anakin at indtaste en mystisk hule, hvor drengen vil se en vision om hans fremtid. [12]

[ edit ] The Clone Wars (2008)

I den animerede serie Star Wars: The Clone Wars er Qui-Gon nævnt et par gange, først af Obi-Wan, der beskriver en mission, de var gået, mens han stadig var Qui-Gon lærling og igen med Padmé, med henvisning til Qui -Gon afgår ved døden under en tale om de skader krigen gør ved livet og samfundet. Senere i løbet af en tredelt episode, Qui-Gon fremstår som en Force spøgelse to gange, først til Obi-Wan og senere til Anakin, når de sammen med Anakins Padawan Ahsoka Tano ., er fanget på de mystiske planet Mortis Liam Neeson genoptog sin rolle for disse optrædener i serien.

[ edit ] I tegneserier

Bortset fra den grafiske novelization af The Phantom Menace, Qui-Gon forekommer sjældent i Star Wars-relaterede tegneserier. Hans mest omfattende udseende hidtil er i "Stark Hyperspace Krig" plotline i Star Wars: Republic . I denne historie bue , finder der sted i løbet af samme år Qui-Gon tager Obi-Wan som hans lærling, Qui-Gon og Obi-Wan kamp i licenshaverens konflikt sammen med andre Jedi såsom Plo Koon og Quinlan Vos , og Qui- Gon ender spare Nute Gunray, den fremtidige Trade Federation vicekonge. [13]

[ edit ] I videospil

Qui-Gon har også medvirket i flere Star Wars videospil. Disse spil omfatter Episode I: The Phantom Menace , Jedi Power Battles , Star Wars: Obi-Wan , og Lego Star Wars spil. Han synes også som et tegn skin (via købt download-indhold) i The Force Unleashed . Han er blevet fremført af James Warwick i de fleste spil.

[ edit ] Bag scenerne

Som afsløret i The Art of Star Wars Episode I: The Phantom Menace, direktør George Lucas udtænkt karakter af Qui-Gon Jinn i løbet af pre-produktionen af filmen. Dette fremgår af begrebet kunst, hvor Obi-Wan Kenobi er vist alene i Trade Federation flagskib og samtidig opfylde Jar Jar Binks. Selv når Qui-Gon blev undfanget, Lucas leget med at gøre ham den yngre Jedi, som vist i koncept kunst skildrer Obi-Wan som en gammel mand. Lucas oprindeligt forestillede en amerikansk skuespiller til rollen som Qui-Gon, men i sidste ende kastede Liam Neeson, der er nordirske , fordi han mente Neeson at have store evner og tilstedeværelse, beskriver ham som en "master skuespiller, hvem de andre aktører vil se op til, der har fået de kvaliteter styrke, at de vandelskrav krav. " [14] I første omgang havde Lucas planlagt for Qui-Gon at have langt hvidt hår, men den idé blev skrottet, og i filmen Qui-Gon er afbildet som havende lange brune hår. For forskellige kampscener i filmen, herunder lyssværd dueller, britisk tjente skuespiller Andrew Lawden som Neeson krop double.

Also on Fandom

Random Wiki