Fandom

Kraftens Arkiver

Pellaeon-Gavrisom Traktaten

662pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

"After more than two decades, the galaxy's most devastating war ended with the muted scratch of a writing stylus."

Voren Na'al

Pellaeon-Gavrisom Traktaten var en fredstraktat, der blev underskrevet af Imperiets Resters øverstbefalende Admiral Gillad Pellaeon og Den Nye Republiks præsident Ponc Gavrisom i 19 ABY, og markerede den formele slutning på Den Galaktiske Borgerkrig, der havde raset i over to årtier.

Pellaeon stod bag traktaten, da han havde indset, at Imperiet ikke stod til at redde, hvis krigen fortsatte. En ærefuld sejr over Republikken var uopnålig. Efter at have fremsat traktaten for Det Imperiale Råd af Moff'er, som modvilligt indså det og med deres samtykke, drog Pellaeon rundt i de sørgelige rester af Imperiet for at tale med andre højtstående officere og politikere i Imperiet. Han var blandt andet på Muunilinst.

Traktaten blev dog modarbejdet fra Imperiets hovedstad Bastion af Moff Disra, der sammen med den strategtiske klonen Grodin Tierce og svindleren Flim, der udgav sig for den afdøde Storadmiral Thrawn. Disra kidnappede budbringer, der skulle kontakte Republikken samt redde de sidste rester af Imperiet og et sidste anslag mod Republikken. Ved hjælp af Caamas Dokument Krisen fik disse tre næsten startet en borgerkrig i både Republikken og Imperiet, men de blev stoppet af agenter fra begge sider. Efter, at Leia Organa Solo havde talt med Pellaeon ombord på Millenium Falcon i Pesitiin-systemet blev traktaten underskrevet af Pellaeon og Gavrisom over BastionStar Destroyeren Chimaera.

Traktatens betingelser

Traktaten underlagde ingen af siderne nogen form for overgivelse hverken til Imperiets Rester eller Den Nye Republik; i stedet fremsatte den betingelser, der ville lade resterne af Imperiet intakt, men med ende på fjendtligheder mellem de to rivaliserende partier. Den åbnede yderligere for handel mellem Imperiets Rester og Den Nye Republik, fremsatte begrænsninger på smugleri så begge regeringer kunne stå sammen og systemer i hver regering ville det være muligt for at vælge deres gruppering - tilfredsstillende for Imperiets loyale systemer i Den Nye Repuliks rum.

Also on Fandom

Random Wiki