Fandom

Kraftens Arkiver

Nautolaner

662pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Fisto.jpg
Nautolaner
Hjemplanet

Glee Anselm

Gennemsnits højde

1.8 meter

Hudfarve

Grøn, Blå, Brun

Hårfarve

Ingen

Øjenfarve

Sort

Særlige kendetegn

Amfibisk

Berømte medlemmer

Kit Fisto, Eyma, Rak'qua

Nautolanere også nogen gange kaldt nautiloider, var en amfibisk humanoid race fra planeten Glee Anselm. Selv om de etablerede bosættelser ud over hele deres vandrige hjemverden, fandtes det meste af den nautolanske civilisation i Sabilon-regionen. Den bedst kendte nautolaner var Jedi Mester Kit Fisto, en helt fra Klonkrigene.

Historie og politik

Nautolanernes historie var præget af periodiske, korte konflikter med de ikke-amfibiske anselmiere, som stod på siden de opdagede hinanden næsten tusind år før Det Galaktiske Imperium. De fleste konflikter blev skabt ved at anselmiere trængte ind på nautolansk territorium, men fiskerettigheder, havkontingenternes udvikling og bortkastelse af affald var også grunde. Hver af konflikterne blev hurtigt løst af nautolanernes krigeriske overlegenhed, der kværnede anselmiernes aggressioner. Dog skulle Den Galaktiske Republik flere gange træde ind og løse konflikterne.

Fysiologi

Nautolan NEGAS.jpg

En Nautolan.

Nautolanere besad en normal amfibisk fysiologi, der inkluderede et godt syn i mørke og fantastiske svømmeegenskaber. De var i gennemsnit 1,8 meter høje, havde en blød grøn, blå eller brun hud, og store sorte eller mørke/rødbrunlige øjne med øjenlåg, som kun blev anvendt yderst sjældent. De var i stand til at være under vand i op til tre timer ad gangen.

Nautolanere besad exceptionelle følingsegenskaber, der blev forstærket af deres karakteristiske hoved-"fletninger". Disse blev kaldt "slyngtråde" (engelsk: tendrils) og blev brugt til at føle andre levende væseners følelsesmæssige tilstand, men var mest effektive under vand. Inden for den nautolanske kultur var egenskaben til at føle følelsesmæssige ændringer en umådelig vigtig del af kommunikationsmetoderne. Alle nautolanere havde 14 tentakler.

Ligesom deres lugtesans var det nautolanske sprog også blevet udviklet til at være optimalt under vand og ikke fuldt udtaleligt i en atmosfære med luft. På grund af det sprogvidenskabelige tab af detaljer, valgte de fleste nautolanere at tale anselminaniansk eller Galactic Basic, når de rejste til andre planeter. Udover dette brugte nautolanere andre meddelsomme stikord under vand, som for eksempel at læse hvirvlerne i de andre nautolaneres store øjne.

Kultur

Der vides meget lidt om den nautolanske kultur, da meget få nautolanere forlod Glee Anselm, men deres musik blev nogle gange set blandt kyndige musiksamlere. Nautolansk musik omfattede vedvarende toner holdt i et ujævnt mønster med passende pauser. Disse pauser blev anset som det mest betydningsfulde del af musikken for nautolanere, hvilket fik ikke-nautolanske lyttere til at til at misforstå deres kunstneriske hensigter.

Bag scenerne

En nautiloid er en skallet mollusk der er lignende med blæksprutter.

Optrædener

Ep3 ia 48625.jpg

Kit Fisto.

Kilder

Also on Fandom

Random Wiki