Fandom

Kraftens Arkiver

Kyp's Dusin

662pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

"The Dozen are not harassing the enemy, Master Skywalker, we're killing them. More Jedi should be doing the same." - ("Dusinet chikanerer ikke fjenden, Mester Skywalker, vi dræber dem. Flere Jedier skulle gøre det samme.")
Kyp Durron til Luke Skywalker[src]

De Tolv-plus-To Hævnere var en starfighter eskadrille i den Nye Republik. Eskadrillen blev ledet af Jedi Ridderen Kyp Durron. Navnet skyldtes at eskadrillen oprindeligt bestod af 12 piloter og 2 jedier (Tolv-plus-To). Piloterne fløj hovedsagligt ældre jagere: tre X-wings, to Z-95 Headhunters, A-wings, B-wings, og XJs til de to Jedier.

I 25 ABY opdagede Hævnerne et skib der rejste fra Belkadan til den isolerede planet Helska 4 i Helska systemet. De fulgte det dertil, kun for at blive angrebet af en flok Yuuzhan Vong fightere, der nedkæmpede de Tolv-plus-To, og kun Kyp Durron og eskadrillens anden Jedi, Miko Reglia, overlevede. Miko blev fanget af Vongerne, mens Kyp flygtede mod Sernpidal.

Durron genskabte de Tolv-plus-To Hævnere under Yuuzhan Vong Krigen. I 25.7 ABY bestod den af tretten X-wings, A-wings, og modificerede Y-wings. Men efter ønske fra Luke Skywalker og den Nye Republicks Forsvars Styrke, ændrede han navnet til Kyp's Dusin. Den nye eskadrille inkluderede Kyp, Ganner Rhysode, Deak, og Yara. De var ved Bothawui og Slaget om Kubindi i 26 ABY. Fem af dens medlemmer døde under Slaget om Sernpidal. Bagefter bragte de resourcer til en oprørsgruppe på New Plympto.

Optrædener

Kilder

Also on Fandom

Random Wiki