Fandom

Kraftens Arkiver

Jawa

662pages on
this wiki
Add New Page
Talk17 Share

LinkFA-star.png

Denne artikel har være en udvalgt artikel!

Du kan selv nominere flere på på denne side eller se en oversigt over de artikler der har været på denne side .

Jawa1.jpg
Jawa
Hjemplanet

Tatooine

Sprog

Jawaese

Gennemsnits højde

0.97 meters

Særlige kendetegn

Gule øjne

Berømte medlemmer

Akkik, Klepti B'ay, Tteel Kkak, Frhon, Het Nkik

"I can't abide those Jawas! Disgusting creatures!" - ("Jeg kan ikke fordrage Jawa's! Ulækre små væsner")
C-3PO[src]

Jawas var korte humanoide indfødte på Tatooine. De var oftest skralde-samlere, og levede af at samle og sælge forskellige ting de fandt fra deres kæmpe sandcrawler transporter. En gruppe af Jawa'er var ansvarlige for at finde C-3PO og R2-D2og sælge dem til Luke Skywalker's onkel Owen Lars. En anden stamme af Jawa'er, ledet af Tteel Kkak, fandt Jabba the Hutt's rancor. De havde et rygte som svindlere, fordi de havde en tendens til at sælge ubrugligt udstyr, som ud-daterede droids til moisture farmers, men de var pacifistiske væsner, og bød sjældent nogen modstand til kolonister af hvad der var Tatooine, og opfattede dem i stede som glimrende forretningsmål.

Fysisk beskrivelse

"Utinni!"
―Et almindeligt brugt Jawa, råb.[src]
Jawa2.jpg

En jawa med et meget synligt ansigt. Dette er det nærmeste du kommer på at kende Jawaernes udseende

Mange jawa'er var omkring 1 meter høje, selvom nogle få voksede til 1½ meter. Jawa's var karektiserede af deres brune kutter, glødende gule øjne, og hurtige sprog, som hed Jawaese der inkluderede ord som "Utinni!". Jawa'ers ansigter blev skjult af deres kutter, for at spare på vædske. Nogle mente at det var en sky af insekter, og ikke deres ansigter, der var skjult under kutten. Deres specielle lugt, var et resultat af deres manglende hygiegne, og en mystisk løsning hvor Jawa'erne dyppede deres tøj, for at beholde vædske. En Jawa kunne bruge den lugt til at finde ud af ting om den anden jawa, så som hvilken klan man stammede fra, slægt, følelsesmæssige situation, helbred, og selv hvilket måltid de sidste havde indtaget.

Jawa's havde også udviklet nyttige overlevelses evner, så som glimrende nattesyn, et stærkt imunsystem, og et effektivt imunsystem der træk enhver dråbe nærigt de havde brug for, ud af deres jævnlige kost af hubba gourd. Deres kropstemperatur var jævnt på 45grader.

Kultur

"Jawas… Never around when you need them." - ("Jawas… de er der aldrig når man har brug for dem.")
Kyle Katarn[src]

Jawa'erne havde længe været skrot-samlere, fordi Dune Sea tilbød store mængder af skrammel. Ørkenen var dækket af nedstyrtede rumskibe, som vidnesbyrd om årtusinder af rumrejser. Jawa'erne byggede hjem og værktøjer af disse ældgamle skrotbunker, og rejste rund i ørknen i store sandkravlere, en hybrid af bortkastede mineres mobile hjem. Jawa'erne levede i klaner, med særlige territorier for både hjemsteder, og skrot-indsamling. i de fleste Jawa-klaner, arbejdede ½ af klanen i de store sandkravlere, og ½ i deres forstærkede hjemsted, hvor de opbevarede indsamlet skrammel. Disse borge havde tykke vægge til beskyttelse imod Sandfolk og krayt drager.

En klan blev anført af en høvding. Mændene var oftest ledere, og kvinderne blev behandlet som andenklasses borgere i de bedste tilfælde, og egendom i de værste. De få kvinder der fik respekt i Jawa-kulturen, var shamanerne. En jawa blev shaman når hun blev ramt af en kræftig sygdom, og derefter fik et syn. Afhængeligt af hvad synet gik ud på, og forudsat af Jawa'en overlevede sygdomen, blev hun oftest erklæret for shaman, og hendes ord blev givet den store respect den slags visdom forlangde. Én gang om året, samlede alle Jawa-klanerne i et stort stormøde. Her mødtes talrige sandkravlere og Jawa'erne mødtes for at udveksle skrammel. Ægteskaber blev arrengeret, og børn og kvinder blev handlet med mellem klanerne.

Historie

"The Jawas have a tendency to pick up anything that's not tied down, Luke, but remember, they're basically afraid of their own shadows." - ("Jawa'erne har en tendens til at samle alt op der ikke er bundet fast, Luke, men husk at grundlæggende er de bange for deres egne skygger.")
Owen Lars til Luke Skywalker[src]

Jawa'erne var efterkommere af Kumumgah arten der beboede Tatooine længe før republikens formation. Senere ville Rakata arten fra Det uendelige emperium straffe Kumumgaherne for at trodse der autoriter, ved at beskyde planeten fra rummet som reducerede den engang grønne og smukke overflade af Tatooine, til ikke meget mere end glas, der eventuelt blev knust til sandet far skaber dens ørkner. Den ekstreme ændring af temperatur, delte Kumugah arten til to racer: de høje Sandfolk og de korte Jawa'er. Det er værd at bemærker at under Jedi borger krigen tiltalte Jawa'erne sig selv på en måde den hentydede at de ingen forbindelse havde til Sandfolket, og at de enda stammede fra en anden planet. Og dette bar sandheden eller et forsøg på at lægge afstand imellem dem og deres voldelige fætre vides ikke. Og på grund af sandfolkets tradition med at vidregive historien mundligt, er det tvivlsomt at de overhoved kendte planetens historie.

Analyser af ældgamle sten-ingraveringer på talrige planeter, inklusiv Corellia og enda Coruscant, førte videnskabsmænd på Imperial Archaeological Division til at i 1 ABY forslå den mulighed at disse ingraveringer var af Jawa-oprindelse, og at racen engang rejste imellem stjernerne. Det er ukendt om terrorien er blevet fulgt op på.[1]

Årtusinder senere, ankom Czerka firmaet til Tatooine, og medbragte de første sandkravlere, men fandt hurtigt ud af, at mineralerne på Tatooine var af meget ustabil natur, og forlob planeten. Sandkravlerne blev hurtigt adopteret af Jawa'erne som brugte dem som mobile hjem. Selvom planeten officielt var en del af republiken, hørte den egentlig under Hutternes del af rummet. De forladte Sandkravlere, forandrede Jawa'ernes liv radikalt.

efterhånden som kolonisterne begyndte af ankomme, blev det hurtigt klart af jawa'erne ikke ville være deres fjender, men at sandfolket ville. I deres ny-anskaffede sandkravlere, ville jawa'erne køre ørkerne tynde, og samle at hvad der kunne samles, og sælge det til kolonisterne, enten fugt farmerne eller andre indbygere. Nogle gange ville jawa'erne enda stjæle ting der sprang dem i øjenene, og den slags opførsel førte til at kolonisterne efterhånden opfattede dem som utroværdige, og løgenagtige. De brugte sandsynligvis de penge de tjente på salg, på at købe forsyninger og andre nødvendigheder.

Udstyr

Jawa's bar ikke våben på grund af deres pasive natur. De bar godt nok ion blastere som skød stråler af energi der kortsluttede droids. De fleste Jawa's bar også låsebolte og værktøjer til at reparere droids.

Bemærkelsesværdige jawaer

Datcha.jpg

Dathcha sekunder efter at havde skudt R2-D2 med sin ion blaster.

Bag scenerne

Optrædener

Ikke-canon optrædener

Kilder

SWW logo
Wookieepedia har en samling af billeder relateret til Jawa.

Noter og referencer

  1. Star Wars Galaxies - Terminal mission "Jawas Were Spacefarers!"

Also on Fandom

Random Wiki