Wikia

Wookieepedia

Imperial I-class Star Destroyer

Talk0
585pages on
this wiki
HardWork.png
Denne artikel er under opbygning af The Danish Jedi.
Der arbejdes hårdt på denne artikel som har været i gang siden 15. jun 2007 kl. 21:25 (UTC).
Du er velkommen til at rette eventuelle fejl.

Denne artikel omhandler Imperial I-class Star Destroyeren. Du leder måske efter dens efterfølger Imperial II-class Star Destroyeren.

StarDestroyer negvv.jpg
Imperial I-class Star Destroyer
Produktion
Producent

Kuat Drive Yards

Produkt serie

Star Destroyere

Model

Imperial I-class Star Destroyer

Klasse

Star Destroyer

Pris

3.88 milliarder Imperial credits

Tekniske informationer
Længde

1,600 meter[1]

Højde/dybde

448 meter

Max. acceleration

>2,300 g

MGLT

60 MGLT[1]

Motor enhed(er)
Hyperdrive styrke
  • Class 2[1]
  • Backup Class 8
Energi kilde

SFS I-a2b Solar Ionization Reactor

Skjolde

KDY ISD-72x shield generator domes (2)[1]

Målsøgnings systemer

LeGrange målsøgnings computere

Armament
Styrker
Besætning
Minimum besætning

5,000

Passagerer

1,800

Fragt kapacitet

36,000 metriske ton[1]

Byggetid

6 år

Andre systemer

HoloNet modtager

Brug
Rolle(er)
Introduceret

19 BBY

Era(er)
Tilknytning
"I maintain that the effectiveness of the Star Destroyer stems from not only its massive firepower, but from its size. When citizens look at a Star Destroyer and then compare it to the craft which might be mustered to attack it, they have a tendency to dismiss such a notion as suicidal rather than approach the problem tactically."
Moff Wilhuff Tarkin[src]

Imperial I-class Star Destroyer,[2] også kendt som Imperial I-class Destroyer[3] og originalt Imperator-class Star Destroyer,[4] var et stort krigskib designet af Lira Wessex og bygget af Kuat Drive Yards[5][6] til den Galaktiske Republik op mod enden af Klon Krigene, men blev først brugte efter oprettelsen af det Galaktiske Imperium.[7][4]

Imperial-class Star Destroyerne repræsenterede, sammen med imperiets stormtroopere, imperiet mægtige militær over hele galaksen gennem Imperiets herredømme.[6]

KarakteristikEdit

"Half the budget is being spent on those Star Destroyers." - ("Halvdelen af budgetet bliver brugt på de der Star Destroyere.")
Bail Organa[src]

Imperial I-klassen tilhørte Star Destroyer serien af krigskibe, med sit pilespidsformede design. Hver eneste af Imperial-class skibene kostede Imperiet mere end 3.88 milliarder credits, dvs. lige så meget som flere Stjerne systemer tjente på et helt år.[8]

I sammenligning med de frigatter og små krydsere kendt fra republikkens dage var Imperial-class skibene kæmpemæssige krigskibe,[9][6] men i den Kejserlige flåde var den en af Imperiets mindre fartøjer.[10] Mange Imperial-class skibe blev bygget, og det var det primære krigskib i det Galaktiske Imperium.[5] Alle kendte varianter var 1,600 meter lange (en mile) og havde tre store og fire små motorer der var i stand til at accelerere skibet med en styrke på flere tusinde g.

BesætningEdit

SD bemanding.jpg

Ifølge de officielle statistikker havde Imperial-class Star Destroyerne mindst 37,000 officerer og besætning. Sammen med stormtrooperne (en division eller legion, 9,700 mænd) giver det 46,700. Dette indeholder stormtroopere, starfighter piloter, og support skibs piloter.[2]

Når de fungerede som et flagskib var der yderligere 900 folk ombord. Star Destroyeren havde desuden plads til 1,800 passagerer.

De skibe der kom i den Nye Republiks tjeneste reducerede den Nye Republik besætningen med 8,000, til omkring 28,000 mænd.

Besætningen på Imperial-class skibene var ekstraordinært store, i sammenligning med andre skibe på samme størelse. De af den Nye Republiks skibe der var nærmest i størrelse havde kun en brøkdel af den besætning. Der er også interesant at der er en stor forskel (over 7:1) mellem skibets fulde besætning og mindstebesætningen—en mere normal faktor er 4:1 eller 5:1 på store skibe.

Mulige årsager til den store besætning:

  • Flere besætninger. Star Destroyererne kunne lide store tab, og stadig have en operations dygtig besætning.
  • Mindre automatisering end andre skibe, specilt de der blev brugt af den Nye Republik.
  • Skiftehold der giver Imperial-class Star Destroyeren mulighed for flere dages kamp uden at udmatte besætningen.

KommandotårnEdit

Ion motorene på en Imperial I.

Kommandotårnet på Imperial-class Star Destroyeren var massiv, og kommandobroen havde et design meget lignende det på andre KDY krigsskibe, såsom Executor-class.[11] Det totale antal af dæk i kommandotårnet lå et sted mellem 20 og 30, med en gennemsnitlig højde på 3 meter.

På toppen af kommandotårnet var der to sensorkupler, der samtidig fungerede som skjold projektorer.

Sublight motorerEdit

Til sublight fremdrift havde Imperial-class skibene tre primære Destroyer-I ion motorer produceret af KDY specielt til disse fartøjer. I nødsituationer hvor der ekstra fremdrift var nødvændig, kunne Imperial-class skibene bruge deres fire Gemon-4 ion motorer.[12]

Hoved batteriEdit

Tegninger over en Imperial I-class Star Destroyer.

Imperial I-class Star Destroyeren var udstyret med et hovedbatteri med tolv svære turbolasere og fire svære ion kanoner, opstillet i to rækker med 8 kanoner på hver side af kommandotårnet.[9]

Sekundære våbenEdit

Udsnit der viser nogle af Imperial I's hovedbatterier og energi systemer.

Adskillige let- og mellemvægts kanoner blev placeret rundt omkring på skibet for at forsvare det mod mindre skibe der ikke kunne blive skudt af hovedbatteriet. De variede i størrelse; nogle var designet som punkt-forsvar kanon til at ødelægge indkommende missiler og starfightere mens andre skød på mindre storskibe.[9] Nogle skibe, såsom Emancipator (tidligere Accuser), blev udstyret med proton torpedoer.

Star Destroyerens våben blev designet til at give skibet en lang rækkevidde. Våbensystemerne var ikke i stand til at skyde mål der var meget tæt på, en sårbarhed der blev udnyttet af Alliancens Flåde ved Slaget om Endor.

Hangar forsvarEdit

Lige foran angrebshangaren, var der opstillet to store turbolasere, der var anbragt i hjørnerne af den store hangar.[13] Turbolasernes primære funktion var at beskytte de sårbare hangarfaciliter, men kunne også bruges til planetært bombardement.

OptrædenerEdit

KilderEdit

Se ogsåEdit

Eksterne linksEdit

Noter og referencerEdit

  1. 1,00 1,01 1,02 1,03 1,04 1,05 1,06 1,07 1,08 1,09 1,10 1,11 1,12 Star Wars: Behind the Magic
  2. 2,0 2,1 Imperial Sourcebook, p. 62
  3. Imperial Sourcebook, p. 60
  4. 4,0 4,1 Revenge of the Sith: Incredible Cross-Sections, p. 5
  5. 5,0 5,1 Imperial Sourcebook, p. 61
  6. 6,0 6,1 6,2 Imperial Star Destroyer in the Databank
  7. Republic attack cruiser i Databanken
  8. Strike Force: Shantipole
  9. 9,0 9,1 9,2 Star Wars: Incredible Cross-Sections, p. 6-7
  10. Star Wars: Complete Locations, p. 143
  11. Star Wars: Complete Locations, p. 170
  12. The Essential Guide to Vehicles and Vessels
  13. Star Wars Episode IV: A New Hope
Andre sprog

Around Wikia's network

Random Wiki