Fandom

Kraftens Arkiver

Guvernør

662pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

"The regional governors now have direct control over their territories." - ("De regionale guvernører har nu direkte kontrol over deres territorier.")

Grand Moff Wilhuff Tarkin, deklarerer opløsningen af det Imperial Senate i 0 BBY

En guvernør var leder for en regering i en koloni eller provins i Galaksen. De havde en brug af ord i Den Galaktiske Republik, Det Galaktiske Imperium og Den Nye Republik.

Guvernører i Den Gamle Republik

Guvernører fandtes i Den Gamle Republik, da det var et føderalt system - kontrollen af lokale systemer og sektorer lod man deres regeringer om. Det så ud som om Den Gamle Republik kun brugte gurvernørene midlertidigt; til systemer, der var ustabile eller dem der var nytilsluttet Republikken og besad ikke nogen fungerende styrelse af deres eget system. Mousul agtede at blive udvalgt til sektorguvernør for Ansions region.

Det eneste kendte eksempel af en Gammel Republik guvernør var Seswenna Sektoren, som blev styret af en guvernør og en løjtnant guvernør fra i hvert fald 33 BBY indtil Republikkens fald.

Muligvis blev planeter, der var blevet generobret fra Separatisterne, styret af guvernører under Klonkrigene.

Also on Fandom

Random Wiki