Fandom

Kraftens Arkiver

George Lucas

662pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

George Walton Lucas, Jr. (født d. 14. Maj, 1944) er en firegange Academy Award-nomineret amerikansk film-og-TV skribent, direktør, og producer. Han er bedst kendt for at have skabt den episke Star Wars saga og arkæologiske eventyrere karakter Indiana Jones. Fra 1977 til 2005 har han været medskribent og eksekutiv producer af alle seks Star Wars film, og også direktør for fire af filmene. Han fik også en gæsteoptræden i Star Wars: Episode III Revenge of the Sith. Han er kendt for hans færdigheder i specielle effekter og film tekniker.

Idag er Lucas en af filmindustriens mest succesfulde direktører/producere, med en estimeret netværdig på $3,9 billion (milliard).

Biografi

Tidligt liv og læring

George Lucas var født i Modesto, Californien d. 14. Maj, 1944. Hans forældre hed George Walton Lucas, Sr. (1913-1991) og Dorothy Ellinore Bomberger Lucas. Hans far var mest britisk og hans mor var medlem af en prominent Modesto familie (en af hendes kusiner var moren til en former U.S. Sekretær af Agrikultur og direktør af UNICEF Ann Veneman) og var mest tysk.

Hans forældre solgte retail kontor forsygninger og ejede en valnød ranch i Californien. Hans far kørte en stationær butik og havde en lille valnød have. Hans mor var meget syg igennem Lucas' barndom. Lucas var selv lille som barn og hans søster sloges konstant med andre børn som drillede ham. Han havde en passion for biler, som senere gav ham inspiration til den Oscar-nominerede film, American Graffiti.

Also on Fandom

Random Wiki