Fandom

Kraftens Arkiver

Galactic Credit Standard

662pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Datary symbol.JPG
"Republic credits? Republic credits are no good out here. I need something more real."
Watto[src]

Galactic Credit Standard, oftest kaldt credit, men også kendt som Republic Dataries, og senere Imperial Credit, var Galaksens primære valuta siden den Galaktiske Republik.

Symbolet for Galactic Credit Standard ligner bogstavet Resh (R) med to paralelle linjer gennem det, det står muligvis for "Republic."

En tiendedel af en credit er kendt som en decicred.

Form

Credit.jpeg

En credit chip.

Ved dens indførelse var credits en fysisk valuta med mønter og sedler. Senere under den Galaktiske Republiks storhedstid, blev credit chips populære. Da det Galaktiske Imperium nærmede sig sit fald, blev de fysiske credits igen populære da ingen vidste hvilken side, der ville vinde krigen, og folk ikke ville risikere at deres credit chips pludselig skulle blive værdiløse.

Nedgang

Under Klonkrigene var mange folk bekymrede over hvordan krigen skulle ende, og hvilken effekt den ville have på den Galaktiske økonomi. På grund af dette ville mange planeter uden for Kernen og Inner Rim ikke modtage credits. Disse planeter og regioner begyndte at lave deres egne penge. Imperiet brugte den samme valuta, men kaldte den i stedet for Imperial Credits. Under Kejser Palpatines herredømme, var der få, der ikke tog imod credits. Selv Alliancen til Republikkens Gendannelse brugte dem, da det var den mest brugte valuta, og den der var lettest at bruge.

Zann screen.JPG

Tyber Zann checker sin credit beholdning

Efter Imperiets splittelse efter Slaget om Endor blev mange forskellige valutaer skabt. Selv om den Nye Republik genindførte credits, var det ikke længere den mest udbredte valuta i Galaksen. Mange regioner havde deres egne valutaer, inklusiv Imperiets Rester. På denne tid variede vekselkursen meget, og det kunne ofte være svært at finde folk, xom ville veksle. Handlende, smuglere og fragtfolk brugte værdifulde metaller, da hverken den Nye Republik eller Imperiets Rester ville tage imod den andens valuta.

På det tidspunk blev credits styrket meget af økonomien på Muunilinst. Under Klonkrigene styrede den kurserne på begge sider, som den senere ville gøre for den Nye Republik og Imperiets Rester.

Optrædener

Kilder

Se også

Also on Fandom

Random Wiki