Fandom

Kraftens Arkiver

Executor

663pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

LinkFA-star.png

Denne artikel har være en udvalgt artikel!

Du kan selv nominere flere på på denne side eller se en oversigt over de artikler der har været på denne side .

Executor 04.jpg
Executor
Produktion
Producent

Kuat Drive Yards

Klasse

Executor-class Star Dreadnought

Længde

19 kilometer

Styrker
Brug
Rolle(r)
Era(er)

Rebellion era

Færdigbygget

0 ABY

Set første gang

3 ABY

Ødelagt

4 ABY

Deltaget i slag/begivenheder
Tilknytning

Imperiet

Flåde

Death Squadron

Kendte ejer(e)

Darth Vader

Kendte kommandører
"I—it looks like a battle cruiser, sir… the largest one I've ever seen!" - ("Det ligner et slagskib, sir… det største jeg nogensinde har set!")
―C-3PO til Luke Skywalker

Executor var Darth Vaders flagskib, og den første skib af sin slags. Det var det største skib i imperiets flåde, og det var blandt andet med i slagene om Hoth og Endor.

Specifikatioer

SW Executor 01.jpg

Executor - Imperiets stolthed.

Executor var den første af imperiets Super Star Destroyere. Den var 19 kilometer lang, næsten 12 gange så lang som en Imperial I-class Star Destroyer.

Den var bevæbnet med 5,000 turbolaser kanoner og ion kanoner, massevis af TIE Fightere, mindst 200 andre kamp- og supportskibe og nok stormtroopere og walkere til at ødelægge enhver oprørsbase.

Historie

"Vader's on that ship." - ("Vader er ombord på det skib")
Luke Skywalker[src]

Executor blev bygget på planeten Fondor, og blev præsenteret for Darth Vader kort tid efter Slaget om Yavin. Dette nye skib afløste Star Destroyeren Devastator som Darth Vaders flagskib og blev derved flagskibet af den nye Death Squadron. Efter skibet havde ødelagt en oprørsbase på planeten Laakteen Depot, døbte Vader det Executor.

FOCexecutor.jpg

Executor i rummet.

Execdive8.jpg

Executor styrter ned i Den Anden Dødsstjerne.

Skibet var med i det Femte Slag om Yavin, hvor det kom ud for 2 skader: først fik oprørerne gjort stor skade på dets skjolde, og derefter blev det ramt af tre af Admiral Griffs skibe, det kom ud af hyperrummet for tæt på Executor. Disse begivenheder gjorde, at mange af oprørene slap væk fra Yavin IV. Executor deltog senere i mange angreb på oprørsbaser, blandt andet Slaget om Hoth.

Rotj112.jpg

Executor efter en A-wing er fløjet gennem broen.

Executor blev ødelagt under Slaget om Endor efter skibets skjoldgenerator var blevet ødelagt efter et kraftigt bombardement af oprørernes flåde. En af oprørernes piloter, Arvel Crynyd, fløj sin A-wing ind i Executor's kommandobro, derved ødelagde han skibets navigations systemer og fik det til at styrte ned i Den Anden Dødsstjerne. Ironisk nok, var det fly der var skyld ødelæggelsen af Executor designet af Walex Blissex, far til Lira Wessex, der havde designet Executor.

Kommandører

Executorbridge.jpg

Darth VaderExecutors kommandobro.

Mens Vader brugte Executor som sit personlige våben, blev skibet styret af en række admiraler, der alle døde. Admiral Griff var skibets første admiral. Han havde ledet konstruktionen af skibet på Fondor. Griff døde da han angreb Yavin IV. Bagefter overtog Admiral Ozzel kommandoen over skibet. Ozzel lavede en fejl under Slaget om Hoth, der gjorde at mange af oprørerne nåede at slippe væk. På grund af det blev han henrettet af Darth Vader og afløst af Admiral Piett. Piett døde under Slaget om Endor, da skibets kommandobro blev ødelagt.

Bag scenerne

Executor.jpg

Executors sidste øjeblikke.

  • Mange Expanded Universe kilder påstår at Executor kun var 8 kilometer lang. Andre kilder, bla. starwars.com, siger at Executor var 12,8 kilometer lang. Alle disse tal modsiger filmene, som viser, at Executor er ca. 11-12 gange så stor som de 1,600 meter lange Star Destroyere, omkring 17,600-19,200 meter. De 12,8 km er muligvis ment som et "kompromis", midt imellem længden i filmene og de kilder der påstår, at den er 8 km lang. I September 2005, blev artiklen i Starwars.com's databank rettet til de 19 kilometer.
  • Miniature modellen af Executor der blev brugt under optagelserne til Return of the Jedi var 2.83 meter lang.
  • Executor betyder dræber, eller bøddel.

Optrædender

Kilder

Executorfromrebellion.JPG

Executor ved siden af nogle andre Star Destroyere.

Also on Fandom

Random Wiki