Fandom

Kraftens Arkiver

Den Nye Republik

663pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Jeg arbejder stadig hårdt på denne artikel selvom jeg er startet lidt i den forkerte ende. I er velkommen til at rette i denne tekst hvis i ser fejl :) Bakse 28. apr 2007 kl. 17:45 (UTC)

NewRepublic.png
Den Nye Republik
Politisk information
Type af regering

Confederacy (57 ABY), Parliamentary Federal Republic

Grundlagt

Deklarationen af Den Nye Republik

Forfatning

New Republic Common Charter

Stats leder

Chief of State

Regeringschef

Chief of State, Chair of the Senate

Militærleder

Øverst Kommanderene

Ledene del

Indre Råd, Foreløbige Råd; Styrende Råd, Rådgivningsråd, Normale Ministerium (728 ABY), Kabinet (57 ABY), Senat, (de jure), Chief of State (de facto)

Lovginde del

Indre Råd, Foreløbige Råd (57 ABY); Senat (728 ABY)

Juridisk del
Samfunds information
Hovedstad

Coruscant, Da Soocha V, Nespis VIII, Mon Calamari

Officielt sprog

Galactic Basic Standard

Valuta

Alliance Credit (57 ABY), Galactic Credit Standard (Republic Dataries)

Statens religiøse del

Den Nye Jedi Order

Nationale helligdage

Genskabelsesdagen, Endor-dagen, Frihedsdagen

Historisk information
Opstået fra

Alliance af Frie Planeter

Grundlæggelses år

5 ABY, ved Grundlovskonventionen

Opløst

28 ABY (reorganiseret som Galaktiske Føderation af Frie Alliancer)

Era(er)
"We, the beings of the Galaxy, in order to form a free union of planets, establish justice, provide for common peace and prosperity, and to secure liberty for all being, do ordain and establish this New Republic. Let the stars sing! Let the planets shout! Let the Republic begin!" - ("Vi, Galaksens væren, for at skabe en fri union af planeter, etablere retfærdighed, sikre fred og fremgang, og sikre friheden for alle væsener, etablere Den Nye Republik. Lad stjernerne synge! Lad planeterne råbe! Led Republikken begynde!")
―Uddrag fra Deklarationen for Den Nye Republik

Den Retslige Del

Retfærdighedsretten var den retslige del af Den Nye Republik. Medlemmerne af Retfærdighedsretten blev valgt af Senatets Retfærdighedsråd fra en liste af nominerede udarbejdet af Senatets Præsident. Førstedommeren blev valgt af de andre medlemmer af domstolen. Retfærdighedsdomstolens magt var indskrænket til deres, på forhånd definerede embedsområde: for at anmelde overtrædelser af Den Nye Republiks Borgertraktat af medlemmer eller om medlemmer af andre dele af Den Nye Republiks regering. Retfærdighedsretten var ikke det sidste sted hvor almindelig tyveri og kriminelle sager endte; de blev stadfæstet af de lokale autoriteter på medlemslandende.

Økonomi

Hovedartikel: Galaktiske økonomi

Den Nye Republik havde en meget kompleks og mangfoldig økonomi ligesom den Galaktiske Republik havde forinden. Det antages at statens øgede magt og centralisationen af de økonomiske procedurer under Imperiets æra blev ændret under Den Nye Republik.

Efter Emperiets deling under Slaget om Endor, opstod der mange forskellige valutaer. Selvom Den Nye Republik havde tage credit tilbage som officel valuta, var det derfor også den mest accepterede møntfod i Galaksen. I den tid varierede kurserne meget, og det var næsten umuligt at finde nogen som helst der ville veksle én valuta for en anden. Skabelsen af Den Nye Republik stabiliserede den galaktiske økonomi.

På den tid var møntfoden credit opbakket af den næsten umådelige rigdom af planeten Muunilinst. Økonomien kollapsede praktisk talt under Yuuzhan Vong Krigen.

Samfund og kultur

Den Nye Republik havde, ligesom Den Galaktiske Republik, en mangfoldig kultur. Restriktionerne, som var vendt mod arter og kulturer under Imperiets styre, blev fjernet af Den Nye Republik og genskabte dermed fundamentet for Den Galaktiske Republik.

Emperiets Humanocentriske synspunkter sluttede under Den Nye Republik. Men synet på at mennesket var den bedste race blev stadig holdt i live i Den Nye Republik årevis efter Imperiets fald, af enkelte grupper som Human League.

Militær

Ackbar CloseUp.jpg

Admiral Ackbar, første Øverste Kommandør af Forsvarsstyrkerne.

Hovedartikel: Den Nye Republiks Forsvarsstyrker

Den Nye Republiks Forsvarsstyrker var den militære "arm" af Den Nye Republik. Den opererede med fem fulde flåder, og hver af dem indeholdte hundredvis af krigsskibe, transportskibe, og supportskibe. I kamp var flåden delt i kampgrupper og specialstyrker, derudover var der også landstyrker og Stjernejæger grupper. Flåden var samlet kendt som Den Nye Republiks Forsvarsstyrker, selvom mange dog kaldte den Den Nye Republiks Flåde.

Efter militærets reorganisering, blev den tidligere Forsvarsminister kaldt Øverste Kommandør, og posterne som Hærleder og Flådeleder blev afskaffet.

Den øverst kommanderende, udpeget af Forsvarsrådet med godkendelse af Senatets Præsident, ledte Forsvarsstyrkerne. Han reporterede til Statsoverhovedet.

Astrografi

Den Nye Republiks territorie varierede meget i størrelse på grund af forskellige hændelser i historien. I 8 ABY var over 600,000 verdener medlemmer, og i 9 ABY var 75 % af den kendte Galakse, inklusiv Kerne Planeterne med. Selvom efterfølgende krige imod Thrawn og den genfødte Kejser reducerede Republikkens størrelse drastisk. Ved 15 ABY bestod Den Nye Republik af kun elleve tusinde planeter over hele Galaksen, på grund af at mange tidligere medlemmer af Den Nye Republik valgte neutralitet indtil krigen med imperiet sluttede. I 19 ABY var det meste af Galaksen igen allieret med Den Nye Republik, i lyset af at krigen mod Imperiets rester var ved at nå enden.

Grænselands Regionerne delte Den Nye Republiks territorier og Imperiets rester under den sidstnævnte Galaktiske Borgerkrig. Dette fortsatte selv efter den Galaktiske Borgerkrig.

Coruscant var hovedstadsverden af Den Nye Republik, som den også var for det Galaktiske Imperie og den Galaktiske Republik før den. Dets medlemmer var fra alle regioner over hele Galaksen, strækkende fra grænserne ved den Dybe Kerne til Wild Space.

Optrædender

300px-Logo New Republic.jpg

Kilder

Also on Fandom

Random Wiki