Fandom

Kraftens Arkiver

Barab I

662pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Barab l.jpg
Barab I
Astrografisk
Region

Outer Rim

Sektor

Albanin-sektoren

System

Barab-systemet

Sole

1: Barab

Måner

0

Rotations periode

60 standardtimer

Kredsløbs periode

146 standarddage

Fysisk
Diameter

10,448 km

Klima

Tørt

Tyngdekraft

Standard

Primært terræn
  • Grotte
  • Bakker
  • Bjerge*

Klippefyldt ørkenlandskab

Interresanter steder

Mount Ste'vshuulsz, Listian-bakkerne

Samfund
Indfødte Racer
Officielt sprog

Barabellisk

Befolkning

Før Yuuzhan Vong-krigen): 1.4 milliarder (100% Barabeller)

Største byer

Alater-ka (hovedstad)

Største import

Våben, metal og plasteel varer

Største export

Eksotiske dyr, lejesoldater, Barabelliske frugter, Barabellisk malm

Tilknytning

Galaktiske Imperium, Nye Republik, Yuuzhan Vong, Galaktiske Føderation af Frie Alliancer

Barab I var en planet i Barab-systemet. Dens stjerne var en svag rød dværg, der gjorde planeten meget mørk. Planeten lå i kredsløb om stjernen med mindre end 125 millioner kilometer. Under de seks timer med dagslys tvang strålingen (i form af gamma stråler, ultraviolet, og infrared) og varmen fra solen alt liv til at gå under jorden, og først når det var mørkt, var det sikkert for planetens beboere at jage. Inden for dette tidsrum kunne der dog forekomme styrtregn fra skyer skabt af den voldsomme fordampning, der havde foregået om dagen. Dette tvang den indfødte, intelligente race, barabellerne, til hurtigt at søge ly.

Historie

Barab I NEGAS.jpg

Barab I.

Andre væsner der var beskyttet i form af pupper eller reflekterende skind og hår kunne færdes i den ufattelige varme om dagen.

Den største rovdyr på Barab I var den frygtelige durgolosk. Planetens styrende race var Barabellerne, en reptilsk race.

Planeten blev besøgt af Jedien Noga-ta i 900 BBY. Denne legendariske Jedi sluttede en borgerkrig der havde hærget i tusinder af år, og gav Jedierne respekt fra det Barabelske folk. Men den Galaktiske Republik ignorerede planeten længe. I 44 BBY var planeten en del af det Galaktiske Samfund og eksporterede barabellisk frugter, og under Klonkrigenes forløb, var det barabelliske folk allerede blevet kendt som voldelige barbarer, som dog havde ærbødighed over for Jedierne. Under begyndelsen på netop denne krig tog Jedi mesteren Ki-Adi-Mundi på en hemmelig mission på planeten.

Beboerne levede i underjordiske grotter og tuneller. Efter Alater, en kejserlig officer, stoppede den ulovlige jagt på barabellerne blev en rumhavn bygget på planeten: Alater-ka

Barab I blev regeret af det Galaktiske Imperiums styre fra 14 BBY indtil den blev befriet af den Nye Republik. Mange år senere, under Yuuzhan Vong-krigen, blev planetens økosystem ødelagt, og en stor del af befolkningen blev fanget på et slaveskib, som Saba Sebatyne tilintetgjorde ved et uheld.

Saba troede fejlagtigt, at hun havde dræbt størstedelen af sit folk. Men en stor del af befolkningen havde gemt sig for Yuuzhan Vongerne i de underjordisk grotter. Ikke desto mindre havde planeten en meget reduceret befolkning efter dette.

Optrædener

Kilder

Also on Fandom

Random Wiki