Fandom

Kraftens Arkiver

Angrebet på Fara's Belt

662pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Forgående:

Felttoget på Reytha

Næste:

Kampen mod Liquidator

Angrebet på Fara's Belt
Konflikt:

Den Galaktiske Borgerkrig

Tid:

0 ABY

Sted:

Fara's Belt

Resultat:

Imperiet vinder

Sider

Oprørsalliancen

Imperiet

Kommandører
  • Ukendt
  • Ukendt
Styrker
  • 1 kommunikations station
  • Overvældende mængder af TIE Fightere
Tab
  • Totale
  • Ukendt, formodenlig lette
  [Kilde]

Angrebet på Fara's Belt var et slag hvor oprørsalliancen led et totalt nederlag fordi deres koder var blevet brudt.

Kort tid efter udviklingen af B-wing starfightererne, planlagde General Jan Dodonna et angreb mod Imperiets kommunitions base i Fara's Belt. Men Alliancens ledere var ikke klar over at Imperiet havde brudt deres kode, og kendte til deres planer.

Men på det tidspunkt kunne angrebet stadigvæk være endte som en sejr for oprørerne, eftersom deres opsnappede transmissioner kun refferede til målet med kodenavnet "Understar." Derfor var imperiet ikke klar over hvilken af deres 752 installationer i sektoren der var målet. Major Herrit fra Imperiets Efterretningstjeneste løste dette problem ved at få alle imperiets baser til at melde forskellige tekniske problemer til sektorens hovedkvarter.

Da Efterretningstjenesten opsnappede en af oprørerne transmissioner der sagde "Understar" havde problemer med kunstig tyngdekraft på deres rumstatioen, vidste Herrit at Fara's Belt var målet. Imperiet kunne derved forstærke deres base. Så snart oprørernes B-wings kom ud fra hyperrummet, blev de omringet og angrebet af en overvældende styrke af TIE fightere. Hele B-wing eskadrillen blev dræbt.

Bag scenerne

  • Imperiets forberedelse til dette angreb ligner meget en strategi der blev brugt af de Allierede før Slaget om Midway under Anden Verdens Krig. Amerikanerne havde knækket Japanernes koder, og vidste at den Japanske Flåde ville lave et stort angreb, men vidste ikke med sikkerhed om Midway var målet. En krypteret meddelse blev sendt til tropperne i Midway, og fik dem til at repportere mangel på vand med en kode de vidste japanerne havde brudt. Da en Japansk meddelse der sagde at deres mål havde vand problemer blev opsnappet, kunne de Amerikanse styrker forberede et bagholdsangreb.

Kilder

Andre sprog

Also on Fandom

Random Wiki